Nov 282010
 
youtubes

4 Langkah Pengiklanan Di Youtube.

Langkah # 1 : Mendaftar Keahlian.

Walaupun banyak cara yang boleh di gunakan untuk membuat pengiklanan melalui penghasilan video, tetapi saya melihat penggunaan Youtube.com sebagai perantara pengiklanan video adala yang terbaik setakat ini.

Ini kerana keahlian Youtube yang berjuta orang sangat-sangat memberi manfaat kepada pengiklanan bervideo anda.

Mulakan dengan membuat pendaftaran keahlian Youtube.com anda.

Langkah # 2 : Menghasilkan Video.

Kemudian hasilkan Video beriklan anda.

Menghasilkan video pada masa kini tidaklah sesukar 10 tahun yang lepas. Teknologi komunikasi dan elektronik telah membuktikan bahawa terdapat banyak perlatan yang boleh di gunakan untuk menghasilkan video.

• Pada masa kini ramai orang lebih gemar menggunakan hand phone berkamera untuk merakam video.

• Pada masa kini terdapat perisian untuk merekod komputer seperti Tech Smith.

Asasnya video yang perlu anda buat adalah video yang beriklan. Video yang beriklan perlu ada kombinasi antara teks, gambar dan video.

Langkah # 3 : Mengupload video.

Langkah seterusnya upload video iklan anda.

Setelah video beriklan anda siap, anda perlu upload video tersebut ke akaun Youtube anda.

Related Blogs

Dec 312009
 

Menentukan Harga Barangan.

Menentukan harga bagi setiap produk atau perkhidmatan yang anda sediakan adalah sesuatu yang agak sukar. Ini kerana ia terpaksa mengambil kira faktor kos bahan mentah, kos penghasilan, kos pengangkutan, kos sewa kedai dan macam-macam kos lagi.

Berbeza dengan penghasilan produk atau perkhidmatan yang berteraskan produk maklumat. Ia tidak memerlukan kos bahan mentah seperti terpaksa membeli kacang soya sekiranya anda menghasilkan produk minuman susu soya.

Kos masa dan penyelidikan terhadap penghasilan produk maklumat sahaja yang sepatutnya diambil kira sebagai bahan mentah untuk produk berjenis ini. Pelik bukan?

Oleh itu untuk menentukan harga bagi setiap produk maklumat atau servis yang disediakan adalah agak mudah sedikit. Menggunakan kaedah menukar epal menjadi oren adalah kunci kepada penentuan harga untuk produk maklumat.

Sebagai contoh, menukar produk maklumat berbentuk seminar menjadi teleseminar, menukar produk maklumat berbentuk buku menjadi produk maklumat berbentuk e-book.

Epal = seminar dan Oren = telesminar.

Oleh yang demikian untuk penentuan harga untuk setiap produk maklumat yang lebih kurang sama hasilnya agak mudah ditentukan iaitu dengan membandingkan harga epal mereka (seminar) dengan harga epal anda (teleseminar).

Seminar = RM650 dan teleseminar = RM350

Dec 262009
 

5 Langkah Menulis Isi Kandungan.

Langkah # 1 : Masalah & Penyelesaian.

Pembaca mempunyai peringkat-peringkatnya sendiri. Biasanya pembaca lebih menggemari penulisan yang dapat menghuraikan sesuatu masalah dan penulis dapat menghuraikan penyelesaiannya. Pembaca akan dimotivasikan dari pembacaan karya tersebut.

Oleh yang demikian, sesuaikan penulisan anda samaada mahu menulis topik bagi menghuraikan sesuatu masalah ataupun tidak. Saya tidak berkata bahawa sesuatu topik itu mesti membincangkan masalah, ini kerana ia perlu dipilih.

Masaalah pengangguran semakin meningkat ketika ini, tidak banyak peluang pekerjaan dapat dinikmati oleh graduan Universiti atau Kolej. Graduan perlu bijak mencari peluang pekerjaan sendiri. Tidak terlalu memilih dalam sesuatu bidang pekerjaan merupakan peluang yang tidak patut dilepaskan.

Contoh diatas merupakan isi kandungan yang membincangkan tentang sesuatu masalah dan penyelesaiannya. Anda perlu bijak untuk menghuraikan masalah dan penyelesaian.

Oct 102009
 

Pengenalan Kepada Surat Jualan.

Surat jualan adalah kaedah penyampaian jualan sesuatu produk atau perkhidmatan yang diterjemahkan ke dalam bentuk penulisan.

Konsep yang digunakan dalam surat jualan adalah pelanggan akan membuat tempahan atau membeli produk atau perkhidmatan yang dibaca melalui surat ataupun website.

Surat jualan merupakan salah satu kaedah yang diguna pakai oleh penjual produk atau perkhidmatan dari rumah atau komputer dengan menggunakan medium pos atau internet untuk memasarkan produk atau perkhidmatan mereka.

Secara konsepnya, surat jualan merupakan satu kaedah menjual produk atau perkhidmatan tanpa berjumpa pelanggan dan bercakap dengan mereka.

Surat jualan mempunyai standard dan formatnya sendiri. Ia telah digunakan oleh ramai pengusaha dari luar Negara terutama Negara-negara barat.

Ia juga boleh bertindak untuk menjadi iklan pendek sekiranya kita bijak menggunakan tajuk sebagai tarikan perhatian pembaca.

Perlu di ingat surat jualan yang baik adalah surat jualan yang dapat mempengaruhi orang yang membaca supaya membuat tindakan.

Sep 142009
 

Makan gaji atau kerja sendiri.

Pernahkah anda mengeluh kerana wang tidak cukup? Saya percaya ramai orang akan meluahkan perkara yang sama ini kerana mereka tidak faham dengan konsep menjana pendapatan dengan bekerja dengan manusia yang sebenarnya. Anda tahu bahawa anda perlu bekerja untuk mendapatkan wang, tetapi persoalan yang perlu di jawab adalah untuk siapa anda bekerja?

Jika bekerja makan gaji jawapannya adalah anda berkerja untuk majikan di mana majikan akan memberikan upah kepada anda setiap bulan. Upah yang diberikan pula sudah ditetapkan. Anda tahu upah anda setiap bulan, anda tahu bagaimana untuk meneruskan kehidupan dengan upah yang diberikan.

Faktor kecemasan dan kemalangan mungkin akan menggugat situasi anda, ini kerana mugkin juga upah yang anda perolehi tidak cukup untuk menampung faktor ini di mana anda sendiri tidak tahu jumlahnya.
Bagi mereka yang bernama majikan pula mungkin jawapan mereka adalah mereka bekerja untuk pekerja. Mereka perlu mencari jalan bagaimana mereka dapat membayar upah kepada pekerja mereka. Mereka tahu setiap upah yang perlu diberikan kepada pekerja mereka sudah pun ditetapkan. Mereka perlu sentiasa mencari jalan untuk memberikan upah kepada pekerja mereka. Faktor kecemasan dan kemalangan tidak memberikan banyak kesan kepada mereka tetapi akan memberikan banyak kesan kepada pekerja mereka. Maka sekali lagi anda yang bernama pekerja untuk majikan ini akan menerima situasi wang sentiasa tidak mencukupi.

Bagi mereka yang bekerja sendiri pula mungkin jawapan mereka adalah mereka bekerja untuk diri mereka sendiri. Mereka perlu mencari jalan bagaimana mereka dapat membayar upah kepada diri mereka sendiri. Mungkin mereka tahu dan tidak tahu berapa upah yang mereka perlukan setiap bulan, ini kerana mereka bekerja untuk hidup. Mereka tidak bergantung kepada majikan, mereka tidak bergantung kepada pekerja, mereka bergantung kepada diri sendiri. Faktor kecemasan dan kemalangan akan memberikan kesan kepada mereka sendiri jika mereka tidak berusaha untuk mendapatkan upah yang yang dapat membiayai faktor kecemasan tersebut.

Oleh yang demikian fikir-fikirkan di mana situasi anda dan fikirkan kemana tujuan anda.

Sep 142009
 

Kesalahan yang perlu anda tahu mengapa anda tidak kaya.

Jika anda masih tidak kaya walaupun sudah bekerja hampir 10 tahun, ada sesuatu yang tidak kena pada diri anda.

Cuba jawab pertanyaan ini dengan jujur. Apakah matlamat anda dalam bulan ini? Jika anda dapat memberikan sekurang-kurangnya 1 jawapan, maka anda bolehlah di golongkan ke dalam golongan orang yang berjaya…tetapi jika anda tidak dapat menjawab, jelaslah anda perlukan bantuan.

Mengikut kajian, matlamat merupakan perkara terpenting dalam menjana kejayaan dan kekayaan, tanpa matlamat ibarat kapal tanpa pengemudi, dimana kapal itu akan hanyut di bawa ombak yang tidak tahu akan nasibnya.

Dalam kehidupan anda memerlukan matlamat. Matlamat mahu bekerja makan gaji selama 3 tahun sahaja. Matlamat mahu menyimpan duit 10,000.00 setelah 3 tahun bekerja. Matlamat mempunyai perniagaan sendiri dengan modal permulaan RM10,000.00.

Matlamat yang akan menentukan hala tuju kehidupan anda. Mungkin kini anda mulai sedar mengapa sehingga kini walaupun sudah bekerja hampir 10 tahun anda masih belum kaya. Matlamat perlu di susuli dengan tindakan. Tanpa tindakan matlamat hanya tinggal matlamat. Untuk membuat tindakan daripada matlamat yang telah di tetapkan penggunaan kuasa minda sangat-sangat membantu.

Saya telah menyediakan panduan untuk anda di mana saya telah menjelaskan asas kejayaan dan kekayaan ini di dalam buku “Formula IBC”.

Sep 142009
 

Amalan-amalan harian orang kaya yang perlu anda tahu.

Adakah anda tahu bahawa dalam diri anda terdapat satu kuasa di mana kuasa tersebut dapat menggerakkan anda daripada melakukan sesuatu perkara tanpa perlu berfikir untuk melakukannya?

Menggosok gigi merupakan salah satu contoh bagaimana kuasa ini boleh menggerakkan anda daripada tidak berfikir tentangnya. Apabila anda bangun pagi anda akan terus pergi ke bilik air basuh muka, mengambil berus gigi dan menggosok gigi anda. Setuju?

Kuasa ini yang sebenarnya di kenali dengan tabiat, di mana pada permulaannya anda perlu melalukannya berulang kali. Persoalannya bagaimana anda boleh menggunakan konsep tabiat ini dalam menjana kekayaan? Bayangkan jika anda mempunyai tabiat menyimpan. Setiap hari anda akan menyimpan RM1. Jika ianya di lakukan berterusan tanpa gagal untuk menyimpan, sebulan anda akan memperolehi RM30. Bayangkan jika tabiat menyimpan ini di teruskan sehingga 30 tahun…berapakah jumlah simpanan anda.

Mungkin ketika ini anda sudah memahami serba sedikit konsep penggunaan tabiat dalam menjana kekayaan.

Berikut adalah beberapa tabiat yang di gunakan oleh orang kaya menjana kekayaan mereka :

Tabiat # 1 : Tabiat menyimpan.

Seperti yang anda tahu menyimpan merupakan kunci kepada kekayaan. Jika anda masih tidak mempunyai tabiat untuk menyimpan, sukar untuk anda bergelar orang kaya.

Tabiat # 2 : Tabiat tidak boros dalam berbelanja.

Perlu di ingat untuk menjadi orang kaya anda perlu bijak membezakan keperluan dengan kehendak. Orang kaya mempunyai tabiat membeli jika perlu sahaja, berbeza dengan orang biasa yang mempunyai tabiat melebihi kehendak dimana kehendak merupakan kunci kepada kehilangan wang anda.

Tabiat # 3 : Tabiat merekod keluar masuk duit.

Jika anda susah sangat untuk merekod aliran keluar dan masuk wang anda, simpan resit atau bil yang di terima. Hujung bulan anda perlu membuat semakan terhadap resit atau bil-bil tersebut. Kira wang yang masuk dan wang yang keluar. Rekod perbelanjaan yang menggunakan wang yang banyak dan cuba untuk mengelakkan daripada terlebih belanja untuk keperluan tersebut.

Walaupun anda melihat tabiat-tabiat yang saya jelaskan di atas merupakan perkara yang sudah anda tahu, persoalannya adalah adakah anda mempunyai tabiat ini? Wujudkan tabiat asas ini dalam kehidupan anda dan lihat perbezaannya…

Mar 092009
 

Rahsia SEO.

Search Engine Optimization (SEO) adalah proses pembelajaran yang sangat-sangat diperlukan oleh seorang pemasar di internet. Pemasar internet berpendapat tanpa menyediakan isi kandungan dengan menggunakan kaedah SEO yang betul akan menyebabkan sesebuah website atau blog itu tepu tanpa pelawat.

Proses pembelajaran untuk menjadi seorang yang pakar SEO ini bukan lah suatu perkara yang mudah. Tidak ramai pemilik website yang mempunyai kemahiran ini.

Setakat apa yang saya tahu, penggunaan kaedah website atau blog yang berjaya menggunakan kaedah SEO ini adalah penggunaan kata kunci yang begitu kerap di tulis dalam tajuk dan isi kandungannya.

Maka tidak hairanlah jika anda meneliti website atau blog yang selalu mendapat posisi bawah 10 setiap kali carian dibuat menggunakan kata kunci yang di blend kan dengan isi kandungannya.

Kemudian kaedah SEO yang berjaya ini boleh dilakukan dengan bagaimana anda membina rangkaian dengan pemilik-pemilik website yang lain. Enjin carian meminati website yang berkait dengan website lain dimana terdapatnya URL masing-masing. Ini dikenali dengan istilah ‘Backlink’.

Website yang mempunyai jumlah backlink yang tinggi mempunyai peluang untuk isi kandungannya dipaparkan setiap kali carian di buat.

Pada asalnya pembinaan backlink ini boleh di buat dengan menghantar email kepada pemilik-pemilik website yang lain supaya membuat pertukaran link.

Namun kini dengan kewujudan BLOG kaedah-kaedah ini ditukar dengan penggunaan proses PING.
Proses ini di lihat lebih automatik. Walaupun begitu bagi saya penggunaan kaedah menulis email adalah lebih beradab dan secara tidak langsung dapat membina hubungan baik.

Perlu anda ingat bahawa penggunaan kaedah SEO yang berkesan mampu memberikan lebih pelawat kepada website atau BLOG anda.

Mar 022009
 

Pengenalan Kepada Pemasaran Internet.

Pemasaran di internet merupakan pengganti kepada pemasaran konvesional pada ketika ini. Ramai pengusaha kini telah berlumba-lumba memasarkan produk dan perkhidmatan mereka melalui internet. Apakah yang membuatkan ramai pengusaha berubah ke pemasaran internet? Apakah kelebihan yang terdapat pada kecanggihan teknologi internet ini?

Antara sebab utama adalah kerana kecepatan serta perlaksanaannya yang boleh dibuat dan dicapai secara ontime. Dengan ini banyak masa, kos dan tenaga yang dapat di jimatkan.

(1.) Mengenalpasti Pasaran Lebih Mudah.

Proses mengenalpasti pasaran dan permintaan ini menjadi lebih mudah dengan penggunaan internet. Kita tidak perlu membelek akhbar dan majalah atau membuat survey hanya untuk mengenalpasti pasaran dan permintaan.

Proses ini boleh dilakukan dengan membuat carian di enjin carian seperti Google dan Yahoo. Taip sahaja “Apa yang pelanggan mahukan” dengan kecepatan masa beribu-ribu maklumat akan disiarkan.

Daripada jawapan yang diberikan oleh enjin pencari ini anda sudah boleh membuat penyelidikan tentang keperluan dan kemahuan pengguna.

Penggunaan perisian yang dihasilkan oleh mereka yang pakar dalam pemasaran internet ini lebih memudahkan anda bagi mencapai proses ini.

(2.) Laman Web Ganti Kepada Kedai Dan Pejabat.

Seperti yang anda faham bahawa dalam pemasaran konvesional anda memerlukan kedai atau pejabat atau rumah sebagai tempat memasarkan produk.

Di internet anda hanya perlu membina laman web sebagai ganti kepada alamat kedai dan kedai atau pejabat itu sendiri.

Melalui laman web, pengguna sudah mengetahui apa yang anda jual. Alamat sebenar syarikat menjadi perkara kedua dilihat oleh pengguna internet ini.

(3.) Perhubungan Mudah Melalui E-Mail.

Dalam aktiviti pemasaran konvesional anda memerlukan telefon atau surat sebagai medium perhubungan. Tetapi di internet aktiviti perhubungan ini telah di ganti dengan penggunaan e-mail.

Dengan menggunakan email sebagai ganti kepada kaedah telefon atau surat, banyak masa dan kos yang dapat di jimatkan.

Walaupun e-mail dilihat sebagai medium perhubungan yang utama dalam pemasaran intenet, medium perhubungan seperti telefon dan surat tidak boleh dibuang.

Pokoknya e-mail akan mengurangkan kos perhubungan lebih-lebih lagi jika ianya memerlukan kita membuat perhubungan dengan seseorang di luar negara. Ketika ini ramai orang yang sudah mempunyai e-mail mereka sendiri.

Terdapat Syarikat dan orang perseorangan yang menyediakan perkhidmatan ini. Lebih menjimatkan jika anda menyewa domain dan webhosting sendiri. Dengan cara ini anda boleh ‘setup’ sendiri alamat email anda.

Perkhidmatan e-mail percuma seperti Yahoo, Gmail sangat-sangat memberikan kemudahan kepada anda. Jika anda mahukan e-mail beralamat sendiri seperti anda@syarikatanda.com anda perlu menyewanya.

(4.) Sistem Pembayaran Menjadi Mudah.

Pemasaran yang terbaik adalah pemasaran yang berjaya memudahkan urusan pembayaran antara penjual dengan pembeli.

• Pemasaran konvesional memerlukan tunai sebagai pembelian sesuatu produk atau perkhidmatan.
• Pemasaran gaya pos memerlukan pengguna membeli wang pos sebagai proses pembelian produk atau perkhidmatan.

Walapun melalui pemasaran konvesional itu pelanggan masih boleh membuat bayaran menggunakan kad kredit, tetapi tidak semua pengusaha yang mampu memiliki mesin pembayaran kad kredit tersebut.

Oleh sebab itu kita hanya dapat melihat mesin ini berada di kedai-kedai besar sahaja.

Pemasaran internet telah berjaya memungkinkan orang biasa seperti kita menerima bayaran daripada pelanggan melalui kad kredit dengan melalui laman web sahaja. Ini telah dibuktikan oleh akaun bank maya seperti Paypal, 2CHECKOUT dan Clikckbank.

Pelanggan hanya perlu memasukkan nombor kad kredit dibahagian yang disediakan dan dalam masa beberapa saat sahaja anda sudah menerima bayaran dari pelanggan.

(5.) Produk Boleh Di Agihkan Ke Seluruh Dunia.

Banyak syarikat kurier yang menggunakan internet ini sebagai medium penglobalan bisnes mereka. Tidak hairanlah pada ketika ini Abu dari Malaysia dapat membuat penghantaran produk minyak lintah ke pelanggan Mat Salleh yang berada di United Kingdom, London.

Oleh yang demikian pengagihan produk tidak setakat dapat diagihkan didalam pasaran Malaysia sahaja.

Feb 122009
 

Seorang pakar pemasaran pernah berkata : Apabila setiap orang adalah pelanggan anda, maknanya anda tidak mempunyai pelanggan. Mungkin anda tidak begitu faham dengan pepatah ini tetapi ia begitu penting untuk difikirkan.

Seorang pengusaha gayapos terkenal di Amerika, Kevin Nolan telah melalui pengalaman pahit ini dan berharap anda dapat mengambil iktibar daripadanya.

Salah satu daripada bisnes gayaposnya, beliau menerbitkan dan menjual buku, kaset, bulletin dan produk informasi – bisnes, motivasi dan pemasaran; dan beliau mengalami kerugian yang agak besar daripada satu masalah ini : iaitu setiap orang MUNGKIN menjadi pelanggannya.

Ini menjadikan kos permulaan untuk mencari dan mendapatkan pelanggan baru amatlah tinggi. Ini juga memerlukan pelaburan yang agak tinggi dalam mendapatkan setiap pelanggan baru.

Beliau terpaksa menempah ruang iklan yang mahal dalam satu majalah terkenal, suratkhabar atau television atau menyewa senarai nama pelanggan- beliau lakukan semuanya tetapi kerana kos dan pelaburan yang terpaksa dilakukan, syarikat beliau bergerak dengan perlahan.

Tetapi dalam satu daripada bisnesnya, beliau menerbitkan dan memasarkan satu produk yang cukup tepat kepada para doktor gigi, dimana bisnes ini sungguh menguntungkan dan kosnya juga agak sedikit jika dibandingkan dengan sebelumnya.

Mengapa?

Kerana terdapat lebih kurang 100,000 doktor gigi di Amerika. Nama mereka sudah tercatit dalam direktori, yellow pages dan senarai nama yang hanya kosnya satu pertiga daripada penyewa biasa.

Majalah yang mereka baca juga menawarkan kos iklan yang agak berpatutan.

Untuk kes yang pertama tadi, beliau terpaksa melabur dalam menempah iklan hanya untuk membezakan orang yang berminat dengan produknya daripada orang yang tidak berminat langsung.

Kemudian, barulah beliau boleh melabur dengan lebih agresif lagi terhadap mereka-mereka yang menunjukkan minat ini.

Berbeza dengan kes kedua, beliau tidak memerlukan pelaburan yang pertama. Setiap doktor gigi berminat untuk mendapatkan maklumat untuk mendapatkan lebih ramai pelanggan.

Untuk itu nasihat untuk pengusaha gayapos baru ialah untuk mencari dan mengambil peluang kepada pasaran yang telah sedia ada.

$50,000 Sebulan Bisnes dari Rumah

Ini adalah kisah benar untuk renungan anda bersama. Jeff dan Peggy Paul telah menjalankan satu bisnes gayapos dan telah rugi dengan teruknya dan menanggung hutang lebih $200,000.00!

Jeff merupakan bekas Perancang Kewangan yang terlatih dan mempunyai cara tersendiri untuk menarik pelanggan. Selepas menghadiri satu persidangan gayapos beliau mendapat idea yang bagus!

Dia mempunyai maklumat khas (merancang kewangan keluarga) yang boleh diberikan kepada pasaran yang sudah ada( mereka yang sudah berkahwain).

Selepas mengubah teknik bungkusan dan iklan maklumatnya beliau menggunakan strategi baru ini.

Pada bulan pertama jualannya meningkat daripada $1000 kepada $13000. Kemudian menjadi $30,000 dan lebih $50,000 jualan, dalam SEBULAN daripada bisnes gayapos yang beliau lakukan sendiri dari rumah.

Cuba perhatikan: Jeff bukanlah seorang yang pakar iklan yang terlatih atau pakar pemasaran terus. Dia bukannya “semulajadi”.

Dia berusaha dengan gigih untuk mendapatkan apa yang perlu. Pentingnya ialah orang muda ini telah mencipta kebebasan kewangan buat dirinya dengan idea yang saya kongsi bersama anda dalam laporan ini.

Perkara lain yang perlu diambil kira

Dengan dapat mengelakkan daripada “mencari bakal prospek yang  layak”, anda dapat menjimatkan banyak perbelanjaan, pelaburan modal, ekperimen dan kekecewaan.

Anda mengurangkan risiko yang perlu ditanggung. Dengan menumpukan kepada pasaran yang sedia ada, anda boleh menggunakan majalah atau suratkhabar yang murah untuk menempah iklan.

Dengan menggunakan pasaran ini juga, anda dapat menyewa senarai nama yang agak baik dan berkemungkinan tinggi untuk membeli produk anda.

Dengan menulis surat jualan, brosur juga menjadi mudah apabila anda tahu bagaimana untuk menggunakan bahasa yang sesuai , membicarakan tentang keperluan,minat , pengalaman dan impian mereka.

Akhirnya, produk yang khas juga boleh diletakkan harga yang tinggi daripada produk awam yang dijual kepada semua orang.

Harga? Anda memerlukan paling kurang 4x (400%) atau 8x(800%) keuntungan keatas apa juga produk yang anda mahu jual jika mahu menggunakan akhbar atau majalah.

Jika kosnya RM1.00 anda tidak boleh menjualnya pada RM2.00 untuk membuat keuntungan.

Wang yang anda dapat perlu digunakan untuk terus menempah iklan sebelum anda betul-betul mendapat pesanan yang banyak.

Nasihat ringkas ini adalah satu pendekatan yang tepat jika anda mahu membuat wang dalam gayapos.

Bukan sahaja RM50,000 sebulan bahkan RM100,000 atau lebih sebulan adalah tidak mustahil jika produk anda sesuatu yang dicari oleh pasaran yang sedia ada – pelajar, polis, keluarga, doktor, wanita, kaum ibu, perokok, penggangur, surirumah.

Fikirkan. Selamat berjaya.