Sep 142009
 

Makan gaji atau kerja sendiri.

Pernahkah anda mengeluh kerana wang tidak cukup? Saya percaya ramai orang akan meluahkan perkara yang sama ini kerana mereka tidak faham dengan konsep menjana pendapatan dengan bekerja dengan manusia yang sebenarnya. Anda tahu bahawa anda perlu bekerja untuk mendapatkan wang, tetapi persoalan yang perlu di jawab adalah untuk siapa anda bekerja?

Jika bekerja makan gaji jawapannya adalah anda berkerja untuk majikan di mana majikan akan memberikan upah kepada anda setiap bulan. Upah yang diberikan pula sudah ditetapkan. Anda tahu upah anda setiap bulan, anda tahu bagaimana untuk meneruskan kehidupan dengan upah yang diberikan.

Faktor kecemasan dan kemalangan mungkin akan menggugat situasi anda, ini kerana mugkin juga upah yang anda perolehi tidak cukup untuk menampung faktor ini di mana anda sendiri tidak tahu jumlahnya.
Bagi mereka yang bernama majikan pula mungkin jawapan mereka adalah mereka bekerja untuk pekerja. Mereka perlu mencari jalan bagaimana mereka dapat membayar upah kepada pekerja mereka. Mereka tahu setiap upah yang perlu diberikan kepada pekerja mereka sudah pun ditetapkan. Mereka perlu sentiasa mencari jalan untuk memberikan upah kepada pekerja mereka. Faktor kecemasan dan kemalangan tidak memberikan banyak kesan kepada mereka tetapi akan memberikan banyak kesan kepada pekerja mereka. Maka sekali lagi anda yang bernama pekerja untuk majikan ini akan menerima situasi wang sentiasa tidak mencukupi.

Bagi mereka yang bekerja sendiri pula mungkin jawapan mereka adalah mereka bekerja untuk diri mereka sendiri. Mereka perlu mencari jalan bagaimana mereka dapat membayar upah kepada diri mereka sendiri. Mungkin mereka tahu dan tidak tahu berapa upah yang mereka perlukan setiap bulan, ini kerana mereka bekerja untuk hidup. Mereka tidak bergantung kepada majikan, mereka tidak bergantung kepada pekerja, mereka bergantung kepada diri sendiri. Faktor kecemasan dan kemalangan akan memberikan kesan kepada mereka sendiri jika mereka tidak berusaha untuk mendapatkan upah yang yang dapat membiayai faktor kecemasan tersebut.

Oleh yang demikian fikir-fikirkan di mana situasi anda dan fikirkan kemana tujuan anda.

  2 Responses to “Makan gaji atau kerja sendiri.”

  1. salam,
    bagi saya tengok keadaan…. kalau nak buat bisner online nie kena gak collect duit dulu…so kena aa keje dulu…blaja pelan2..pas tu cari situasi yang sesuai, bommm! baru buat plan lain samada terus keje ataupun fulltimer online…

  2. Betul juga pendapat mancai tu…biasanya mereka yang menjalankan bisnes online ni memulakannya secara sambilan terlebih dahulu..namun perlu diingat jika kita tidak melakukan bisnes online ni dengan sungguh2 sampai bila-bila pun ia akan jadi kerja part time sahaja. Just 2 cent..

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

X

Forgot Password?

Join Us

Password Reset
Please enter your e-mail address. You will receive a new password via e-mail.